جغرافياي آنتاليا تركيه

۱۴ بازديد

جغرافياي آنتاليا تركيه

آنتاليا در سواحل درياي مديترانه واقع در خليج فارس در جنوب منطقه شبه جزيره آناتولي است و مرتفع ترين ناحيه آنتاليا تركيه مي باشد.لبه جنوبي خليج آنتاليا باز است با سه لبه ديگر كه توسط كوه پوشيده شده از درخت بسيار بلند و انبوه كه تقريبا شروع آن از دريا و انتها آن به كوتاه ميرسد. اين كوه به غرب خليج آنتاليا و به شمال و شمال شرقي كوه توروس واقع شده است.ساختار اين كوه از سنگ آهگ با سيستم آلپاين متصل شود.با توجه به ساختار آهك اين كوه براي تشكيل carstic مناسب هستند.بنابراين بسياري از غارها كوچك و بزرگ در قسمت هاي مختلف اين منطقه وجود دارد.برخي از اين مناطق مي توان بازديد كرد. در ميان غارها بهترين  Buyukduden، Altinbesik، Dudencik، Kocain شناخته شده است.

از نقاط زمين شناسي و زيبايي شناختي است.در برخي از نقاط كوه هاي داراي رودخانه هاي نزولي كه از دره اين كوه ها خارج مي شود.بهترين دره هاي كوپورلو كانيون (كانيون با پل) شناخته شده است.بخشي از آنها از سمت غرب كوه به دريا و بخشي از آنها به خليج راه دارد.در اين مكان زميني براي كشاورزي وجود ندارد.در بسياري از بخش هاي آن قسمت شمال و شمال شرق هر دو دشت توسط رودخانه هاي كوتاه با جريان آب آروم تشكيل شده است.از غرب به شرق در ميان اين رودخانه ها مهم ترين آنها عبارتند از كندير، دودن، آكسو، ماناوگات، آلارا و كرگي است.برخي از نقاط آنتاليا داراي آبشارهاي فوق العاده مانند ماناوگات، كورشونلو، پايين و بالا دودن و ... و برخي از رودخانه هاي ديگر مانند Oymapinar و Karacaoren سدها بعنوان بناهاي تاريخي مي توان نام برد.

از كوه هاي بلند به جز لبه جنوبي منطقه در برابر حوادث آب و هواي سرد محافظت كرد.وجوا آب و هواي معتدل و رودخانه ها و دشت ها باعث شده محيطي مناسب براي كشاورزي انتخاب شود.آنتاليا و مناطق اطرلف تحت تاثير آب و هوا دريا مديترانه قرار گرفته است.اين آب و هوا ممكن است به زودي توسط زمستان ولرم و تابستان هاي گرم و خشك با بارش قابل توجهي باشد.

دشت vatery  ميزبان كشت بسياري از انواع مختلف ميوه و سبزيجات و مركبات پوشش داده شده است.در اين منطقه پرورش گل نيز جايگاه مهمي دارد.ميوه هاي مانند كيوي و موز كه در مناطق گرمسيري به عمل مي ايد در اين منطقه بار مي دهد.در واقع در فصل زمستان هيچ برف و سرمايي وجود ندارد براي همين گلخانه ها براي تبديل شدن به منطقه رواج داشته است.كشاورزي، صنعت و گردشگري از مهم ترين بخش ها در اقتصاد آنتاليا و حومه مي باشد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.